Euroopan komissio jakoi tunnustusta helsinkiläiselle valokuituosuuskunnalle

Julkaistu: 1.12.2017

Euroopan Unionin suuren Laajakaistapalkinnon voittanut tietoliikennehanke on tuonut valokuituyhteyden lähes kahteen sataan kotiin Marttilan kylässä Helsingin Pitäjänmäessä. Osuuskunta Helsingin Valokuitujen hanke näyttäytyi tuomaristolle ainutlaatuisena kyläläisten yhteistyöprojektina, joka hoidettiin verkon suunnittelua ja liittymien myyntiä myöden omin voimin. Verkko rakennettiin omarahoituksella ja nyt osakkaat maksavat vain ylläpitomaksua.

Osuuskunta Helsingin Valokuidut otti osaa kategoriaan, jossa edellytettiin avoimen kilpailun edistämistä palveluntarjoajien kesken.

– Otimme hankkeeseemme mallia Ruotsin Avoin kuitu -konseptista. Halusimme pitää verkon avoimena kaikille palveluoperaattoreille ja antaa kyläläisen itse valita palvelunsa haluamaltaan palveluntarjoajalta, Tuomas Levoniemi, Osuuskunta Helsingin Valokuidut hallituksen puheenjohtaja, kertoo.

Heti valokuituhankkeen käynnistyessä vuonna 2014 mukaan lähti 40 prosenttia alueen kotitalouksista. Runkoverkon rakentamisen alettua vuotta myöhemmin liittymäsopimuksen oli tehnyt jo puolet alueen kiinteistöistä. Rakentamisvaiheen jälkeen uusia liittyjiä on tullut lisää 5–10 prosentin vuosivauhdilla. Liittymävaraukset kattavat yli 90 prosenttia kylän kiinteistöistä.

Pieni helsinkiläinen osuuskunta erottautui maailmalla edukseen omatoimisuudellaan ja projektinhallintataidoillaan kilvassa, jossa muut osanottajat olivat yleensä joko ministeriöitä tai monikansallisia toimijoita. European Broadband Awards -kilpailu käydään joka toinen vuosi EU:n jäsenmaissa toteutettujen projektien kesken.