Tasavertaista tietoyhteiskuntaa rakentamassa

Julkaistu: 5.12.2017

Kun kuuntelee ketä tahansa Suomessa vaikuttavaa tulevaisuuden tutkijaa, kuulee jatkuvasti lauseen: Maailma muuttuu seuraavassa 20 vuodessa enemmän kuin edellisessä 200 vuodessa. Suomi juhlii tänään sadan vuoden itsenäisyyttä ja voimme vain villeimmissä kuvitelmissa ajatella, miten maailma muuttuu seuraavassa sadassa vuodessa.

Muutoksen keskiössä ovat varmasti globaalisuus, digitalisaatio ja ilmastonmuutos, joita kaikkia sitoo yhteen tietoliikenne ja sen kehitys. Tietoliikenne tarjoaa jokaiselle kuluttajalle, yritykselle ja julkiselle toimijalle ikkunan maailmalle joko palvelun ostajana, median/tiedon kuluttajana tai palveluntarjoana.

Suomen Seutuverkot ry on ollut synnyttämässä ja ajamassa muutoksia, joiden tavoitteena on elinvoimainen, uusien mahdollisuuksien Suomi. Tänä vuonna Seutuverkot on vaikuttanut rakenteilla olevan digitaalisen infrastruktuuri strategiatyön käynnistymiseen. Se on myös paraikaa mukana määrittelemässä tavoitteita ja suuntaa tulevaisuuden digi-Suomelle.

Vuodelle 2025 määritelty tavoite on, että 99 prosentille suomalaisista olisi saatavilla tiedonsiirtonopeudeltaan yhden gigabitin yhteys. Kuten historia on osoittanut, se on vain yksi välitavoite kohti aina vain laajemmin kytkeytynyttä maailmaa. Kun tietoliikenteen perusta luodaan vahvasti valokuidulla, taataan myös tavoitteet tulevaisuuden langattomien teknologioiden suhteen.

Seutuverkot ry haluaa toivottaa oikein hyvää itsenäisyyspäivää ja ilmoittautuu samalla mukaan kehittämään tasavertaista tietoyhteiskuntaa seuraavaksi sadaksi vuodeksi!

Jarno Laitinen
Suomen Seutuverkot ry