Tiedote: Jokainen suomalainen ansaitsee valokuituyhteyden

Julkaistu: 8.11.2017

Viestintäviraston julkaisema tuore markkinatutkimus kertoo kylmäävällä tavalla sen, minkä alaa läheltä seuraavat ovat tienneet jo pitkään. Valokuituverkon rakentaminen keskittyy lähes täysin isojen kaupunkien keskustoihin ja asuinlähiöissä rivi- ja kerrostaloihin.

Reilussa vuodessa Suomessa on kytketty lähes sata tuhatta rivi- ja kerrostalokotia valokuidun piiriin. Samaan aikaan vanhojen kupariyhteyksien eli DSL-liittymien määrä näyttäisi tippuneen jokseenkin saman verran. Käytännössä operaattori on rakentanut taloyhtiöön valokuidun, jolloin vanha DSL-yhteys on päivitetty parempaan. Huolestuttavinta tilastossa on kotiin tuotujen kuituliittymien määrän pysyminen ennallaan.

Perinteiset operaattorit ovat haluttomia rakentamaan kiinteitä valokuituyhteyksiä erityisesti vanhojen omakotitalojen asukkaiden käyttöön. Kaapeli-TV ei tuo lopullista ratkaisua ja 4G-verkot ovat iltaisin pahasti tukossa. 5G:n tulemiseen menee vielä liki kymmenen vuotta ja sekin vaatii valokuidun käytännössä joka torppaan.

Ongelma koskee reilua miljoonaa kotitaloutta. Jos Suomi haluaa oikeasti pysyä kehityksen kärjessä, on tilanne syytä ottaa vakavasti ja aloittaa pikaisesti toimet koko maan kattavan valokuituverkon rakentamiseksi. Perinteisiltä, monopoliaikana asemansa luoneilta operaattoreilta on turha odottaa siihen apuja – kvartaalitalous ohjaa niiden päätöksentekoa liian voimakkaasti.

Moderni tietoliikenneyhteys parantaa merkittävästi kuntien elinvoimaisuutta ja asukkaiden viihtyvyyttä. Valokuituverkon rakentaminen on kuntien vesi- tai energiayhtiöille erinomainen mahdollisuus laajentaa liiketoimintaa samalla, kun sähköverkkoa kaivetaan maahan. Valokuituun investoiminen maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin suoraan rahallisesti. Eikä sovi unohtaa digitalisaation avulla saavutettavia kustannushyötyjä. Jos San Fransisco, maailman teknologian napa, kokee tarvitsevansa valokuidun jokaiseen kotiin, miksei Suomikin haluaisi tulla ripeästi perässä?

Tommi Linna
hallituksen kannatusjäsen, Suomen Seutuverkot ry