Verkoista tulevaisuuden vaikutuksia Seutuverkkojen kevätseminaarissa

Julkaistu: 13.04.2018

Suomen Seutuverkot ry:n kevätseminaari järjestetään Silja Symphonylla 24.–26.4. Keynote-puheenvuorossaan futuristi Elina Hiltunen haastaa seutuverkkotoimijat pohtimaan toimintaansa digitalisaation kehityksen äärellä.

Tulevaisuustaajuudelle seminaariväen virittää futuristi Elina Hiltunen. Megatrendit, kuten kaupungistuminen, tekoäly ja robotisaatio, ovat teemoja, jotka tulevat vaikuttamaan toimijoihin kaikilla aloilla – myös seutuverkkoihin.
– Muutokset eivät ole vain uhkia, vaan myös mahdollisuuksia. Pitää varautua siihen, ettei tulevaisuus ole sitä, mitä toivomme tai mitä oletamme. Varmaa on, että tulevaisuus on verkossa, futuristi summaa.

Tärkeiksi asioiksi Hiltunen nostaa myös eettiset kysymykset. Mitä enemmän tekoäly ryhtyy tekemään päätöksiä, sitä tarkemmin tulee miettiä, mitkä ovat moraaliset käsitykset päätösten takana.
– Tekoälyn päätöksenteon takana on big data. Mistä dataa kerätään, kuka niitä kerää ja käyttää, kuka tiedot omistaa? Nämä ovat isoja kysymyksiä, joista olemme nyt saaneet ensimmäisiä esimerkkejä myös julkisuudessa, pohtii Hiltunen.

Elina Hiltusen puheenvuoro seminaarissa ti 24.4. klo 12.15.

Laajakaistarakentamisen monet puolet

Kevään seminaarissa seutuverkkoväki pureutuu laajakaistarakentamiseen monesta näkökulmasta.

Liikenne- ja viestintäministeriön ylitarkastaja Katariina Vuorela antaa katsauksen valmistelussa olevaan Suomen laajakaistastrategiaan. Seutuverkot ovat olleet myötävaikuttamassa strategiatyön starttamisessa, joten pian lausuntokierrokselle lähtevä strategialuonnos tulee herättämään seminaarissa paljon keskustelua.

Ti 24.4.2018 klo 14.15 Katariina Vuorela: Laajakaistastrategia 2025

Huomiotta ei jää myöskään kaikkiin organisaatioihin vaikuttava GDPR-asetus. Joki-ICT Oy:n tietosuoja-asiantuntija Anita Rättyä neuvoo seminaariväkeä ottamaan hyödyn irti uudistuksesta. Rättyä muistuttaa, että arvioidessa prosesseja, tietojärjestelmiä ja sopimuksia henkilötietojen käsittelyn näkökulmasta, ei voi välttyä koko organisaation toiminnan laadun arvioinnilta.

Ke 25.4. klo 15.00 Anita Rättyä: GDPR-tietoisku

Ruotsissa taajamien valokuiturakentamisen päämenetelmäksi on vakiintunut mikrosahaustekniikka. Joissain kaupungeissa Ruotsissa se on jopa vaatimuksena. Suomessa micro-ojituksessa ollaan vasta pilotointivaiheessa. Netel Oy on Suomessa toteuttanut piloteista ensimmäiset. Tekniikan käyttökokemukset seminaariin tulee jakamaan yrityksen liiketoimintajohtaja Jukka Kapela.

Ke 25.4. klo 16.00 Jukka Kapela: Micro-ojitus käytännössä – tekniikan käyttökokemukset

Seminaarin ohjelma on kokonaisuudessaan luettavissa täällä

Pyydämme toimittamaan haastattelupyynnöt 23.4. mennessä osoitteeseen: pia.hirvonen@kumppania.fi.

Lisätiedot seminaarista:

Aatu Samppala, Suomen Seutuverkot ry