Euroopan Unionin komissio painottaa elpymisrahojen jaossa yhtenä kohteena nopeiden laajakaistayhteyksien rakentamista. Suomen Seutuverkot ry pitää tärkeänä valokuituverkkojen rakentamisen nopeuttamista EU:n elvytysrahoilla kaikkialla Suomessa.

Valokuituverkot tukevat etätyötä, monipaikkaista asumista ja digitalisaatiota

Korona-aika on osoittanut laadukkaiden valokuituyhteyksien tarpeen. Etätyö ja monipaikkainen asuminen on monelle henkilölle arkipäivää. Asuminen kaupungissa ja luonnon lähellä vaatii hyviä yhteyksiä molemmissa kohteissa. Valokuituverkkojen rakentamisella autetaan Suomen digitalisaation kiihdyttämistä.

Valokuituyhteyksien rakentaminen on myös hyvä ilmastoteko

Valokuituyhteyksien rakentamista voidaan pitää myös hyvänä ilmastotekona. Tutkimusten mukaan kuituyhteyden hiilijalanjälki on 88 % pienempi kuin muiden tietoliikenneratkaisujen.

Kuitu kotiin koko Suomi 2021-2030

Suomen Seutuverkot pitää tärkeänä luoda uusi 10 vuoden valokuituverkkojen rakentamisen ohjelma ”Kuitu kotiin koko Suomi”, jolla saadaan koko Suomen kotitaloudet, yritykset ja vapaa-ajanasunnot laadukkaiden valokuituyhteyksien piiriin. EU:n elvytysrahoilla rakentaminen pitää aloittaa jo ensi vuonna.  Pääosa 60 % rahoituksesta pitää tulla Suomen valtion ja EU:n kautta. Kuntien rahaa tarvitaan 10 % ja liittyjien omarahoitus-osuus on 30 %. Vuosittain EU:n tukirahaa tarvitaan 130 miljoonaan euroa, jotta vuonna 2030 valokuituverkot kattavat valtaosan suomalaisista kiinteistöistä.

Samalla kertaa saadaan rakennettua säävarmaa sähköverkkoa ja 4G/5G tukiasemien yhteyksiä sekä autetaan siirtymistä TV:n antennilähetyksistä laajakaistalähetyksiin

Valokuitu on pitkäikäinen ja varma investointi kaikkiin tulevaisuuden tietoliikenne-tarpeisiin. Samalla kertaa saadaan tehtyä yhteisrakentamisella säävarmaa sähköverkkoa ja muuta infrastruktuuria.

4G ja 5G tukiasemat tarvitsevat myös valokuituyhteyden ja nämä yhteydet voidaan toteuttaa kattavasti koko Suomessa kymmenen vuoden valokuituohjelmalla.

Koko Suomen laajasti kattavat valokuituyhteydet antavat myös hyvän toimintavarman perustan siirtymisestä TV:n antennilähetyksistä laajakaistalähetyksiin.

Valokuituverkkojen rakentaminen työllistää

Valokuituverkkojen rakentamisen ohjelmalla 2021-2030 voidaan työllistää tietoliikenne-alan ammattilaisia noin 3000 henkilöä vuosittain. Lisäksi valokuituverkkojen rakentaminen työllistää myös valokaapelitehtaita ja muita rakentamisessa tarvittavien tavaroiden valmistajia.

Lisätietoja:     Suomen Seutuverkot, puheenjohtaja Aatu Samppala

puheenjohtaja@seutuverkot.fi, puh. 040 8416 129