Arvoisat Seutuverkkojen jäsenet ja kaikki valokuiturakentamisesta kiinnostuneet,

vuosi Seutuverkkojen uutena puheenjohtajana on alkanut vauhdikkaasti, kun viime vuoden lopussa eduskunnassa hyväksytty uusi laajakaistatukilaki tuli voimaan 1.1.2021. Lakiin liittyvään valtioneuvoston asetukseen on pyritty saamaan muutosta varsinkin yhteyksien miniminopeuksien osalta. Laki sinänsä on aika hyvä, koska tukikelpoisiksi hyväksytään nyt myös vapaa-ajan asunnot.

Sen sijaan lakiin liittyvässä valtioneuvoston asetuksessa on ehdotettu, että tukikelpoisten liittymien miniminopeus olisi 100/30 Mb/s ja tyypillisessä ruuhkatilanteissa nopeudeksi riittäisi 70/21 Mb/s. Tämä toisi tuen piiriin 5G-tekniikkaan perustuvat Fixed Wireless Access (FWA)-liittymät. Tämä olisi suuri uhka Seutuverkkojen tyyppisille toimijoille valtion ja tulevaisuudessa EU:n elpymisrahalla toteutettavien hankkeiden kilpailutuksissa.

Pari vuotta sitten 3,5 MHz taajuusalueen huutokaupassa toimiluvan voittaneet kolme valtakunnallista teleyritystä olisivat kilpailutuksissa etulyöntiasemassa edullisemmilla investointikustannuksilla valokuituliittymiin nähden. Samalla EU:n ja Suomen digitaalisen infrastruktuurin strategian tavoitteet 100 Mb/s vähimmäisnopeudesta joka olisi nostettavissa 1 Gb/s nopeuteen jäisivat toteutumatta. 5G ei tarjoa koskaan 1 Gb/s nopeutta muuta kuin optimiolosuhteissa lähellä tukiasemaa eikä edes vakaita 100 Mb/s nopeuksia suureen osaan haja-asutusalueita. Riittävät, myös tulevaisuuden tarpeet kattavat tietoliikenneyhteydet etenkin maaseutualueilla jäisivät puutteelliseksi.

Vaikuttamistyö jatkuu, sillä huippunopea tietoyhteys kuuluu kaikille.

Pauli Pullinen

Suomen Seutuverkot ry, puheenjohtaja