Hyvät jäsenet ja muut tiedotteemme lukijat!

Kesän pitkät hellejaksot ovat takana ja olemme saaneet taas totutella  "normaalimpaan" loppukesän säätilaan. Toivottavasti kesä on sujunut  hyvin, olette saaneet ladattua akkuja ja pysyneet terveinä.  Valitettavasti alkukesällä lupaavasti vähentynyt koronan ilmaantuvuus kääntyi viruksen deltavariantin myötä uudelleen huonompaan suuntaan. Nyt tilanne taas näyttää tasaantuvan, ilmeisesti rokotuskattavuuden parantuessa myös nuoremmissa ikäluokissa.

Kesän jälkeinen toiminta alkoi 11.8. Kymijoen Kyläkuidun pitämällä ensimmäisellä webinaarilla. Seuraavat webinaarit pidetään 8.9. (Essi Hytti Traficom; valtion laajakaistahankkeen tilanne ja bittimittari.fi -palvelu) ja 13.10. (Marianne Selkäinaho MMM; EU:n laajakaistatuet maatalousrahastosta ja maaseutuverkosto). Finnet-liiton kanssa 10.-11.11. pidettävän Kuidun kiitotie -seminaarin valmistelua on myös jatkettu. Seminaarista jäljempänä lisää.

Yhdistyksemme sai kesän aikana valmiiksi viisi valokuidun markkinointiin suunniteltua lyhyttä videota. Videot on tarkoitettu jäsentemme käyttöön erityisesti some-kanavissa jaettaviksi. Videot löytyvät osoitteesta https://drive.google.com/folderview?id=1raEiRDG5apEZ_YlG-1YiCqA5BxxGKdCo. Nyt siis valokuidun ilosanomaa levittämään myös näiden tietoiskujen avulla!

Valokuituverkkojen rakentaminen jäsentemme toimesta on ollut tänä kautena totuttua vähäisempää, ehkä vähäisintä kymmeneen vuoteen. Tämä johtuu siitä, että uutta tukirahoitusta ei-kaupallisille alueille ei ole ollut saatavissa. Rakentaminen on keskittynyt pääasiassa aikaisempien hankkeiden loppuun saattamiseen.  Tämä todistaa, kuinka merkittävä asia julkinen tuki on haja-asutusalueiden tietoliikenneinfrastrutuurin kehittämisessä. Ilman tukea valokuiturakentaminen hiipuu maaseudulla. Onneksi maaseuturahaston EU-rahoituksen ensimmäiset haut on jo prosessissa, ja tukipäätöksiä saataneen syksyn aikana.

Hyvää alkavaa syksyä!

Vaikuttamistyö jatkuu, sillä huippunopea tietoyhteys kuuluu kaikille.

Pauli Pullinen

Suomen Seutuverkot ry, puheenjohtaja